The Secret Life of Walter Mitty

Dit is een film gebaseerd op een kort verhaal van James Thurber over een man met een levendige fantasie. Laat je verrassen door de charme van Walter Mitty’s reis van dromer naar doener.

Get it on Apple TV

The Secret Life of Walter Mitty is geregisseerd door Ben Stiller die zelf ook de hoofdrol speelt. We volgen de verandering in het leven van een alledaagse man die een buitengewoon avontuur beleeft. De film is gebaseerd op het gelijknamige korte verhaal van James Thurber over een man die heel veel dagdroomt. Het gaat om een verhaal van zo’n 13 minuten waarin we een dag in het leven van een oude man volgen die om de haverklap wegdroomt. In deze film van Ben Stiller ontdekken we de grenzen tussen dagdromen en realiteit. Daarnaast gaat het verhaal ook over zelfontdekking en moed.

Samenvatting van de film

Walter Mitty, gespeeld door Ben Stiller, is een bescheiden man met een eenvoudig leven. Hij werkt bij het tijdschrift LIFE, waar hij verantwoordelijk is voor de negatieven van de foto’s. Walters leven neemt een dramatische wending wanneer hij ontdekt dat negatief nummer 25, bestemd voor de cover van de laatste papieren editie van LIFE, ontbreekt. Hiermee begint Walters avontuur. Hij verlaat zijn gewone dagelijks leven en begint aan een spannende zoektocht naar de mysterieuze fotograaf Sean O’Connell, die over de hele wereld reist. Deze zoektocht voert Walter naar adembenemende locaties zoals Groenland, IJsland en de Himalaya, waarbij hij zijn leven rijkelijk verbetert met nieuwe ervaringen. Zo had hij nooit gedacht dat hij ooit uit een helikopter in de zee zou springen voor een avontuur dat vergelijkbaar is met zijn dagdromen!

Scène uit de film The secret life of Walter Mitty van Ben Stiller.

De film laat zien wat een mens allemaal in zijn mars kan hebben als die zijn moedige kant weet te omarmen en toont de schoonheid van het leven. Het transformeert Walter van een man die alleen maar avonturen beleeft in zijn dagdromen naar een ware avonturier die zijn dromen in daden omzet. De visuele effecten in deze film zijn prachtig en ondersteunen de thema’s van avontuur en zelfontdekking op een bijzondere wijze.

Als je bekend bent met de acteur Ben Stiller, dan weet je dat hij erg goed is in het neerzetten van “types”. Hij brengt diepte en gevoeligheid in het karakter van Walter Mitty en brengt zijn verandering gaandeweg in de film heel goed in beeld. De film speelt ook slim in op het onderscheid tussen fantasie en werkelijkheid.

Boek VS film

De film is gebaseerd op het gelijknamige korte verhaal van James Thurber. Dit verhaal duurt maar 13 minuten en is te vinden in de verhalenbundel: ‘Fables and Selected Stories by James Thurber’. De luisterversie wordt geweldig uitgevoerd door Keith Olbermann. Dit korte verhaal gaat over een man die heel veel dagdroomt, net als de film dus, maar in de film volgen we de levensverandering van een redelijk saaie man die alleen maar avontuurlijk is in zijn hoofd, terwijl we in het verhaal van James Thurber zelf één dag volgen in het leven van Walter Mitty die al op leeftijd is.

Naast het feit dat beide verhalen heel bijzonder zijn en ik het verhaal van de film toch veel beter vind en ook nog geweldig uitgevoerd, kan ik je ook nog eens vertellen dat de film buitengewoon geweldig in beeld is gebracht. De overgangen zijn heel mooi uitgewerkt. Je merkt aan alles dat het goed is uitgedacht en ook goed uitgevoerd. Het komt niet vaak voor dat ik een film boven een boek aanraad, maar in dit geval vind ik de film toch echt een stuk beter dan het verhaal. Normaal gesproken zou ik zeggen: ken je de film al? Lees of luister dan toch nog naar het verhaal om de extra’s die niet aan bod zijn gekomen in de film, maar in dit geval kan ik je zeggen dat je gerust het boek achterwege kan laten. Maar als je benieuwd bent naar de werken van deze schrijver, dan zitten er hier wel een aantal bijzondere verhalen in. Zijn verhalen zijn vooral bijzonder. Denk daarbij aan korte verhalen waarbij een vrouw haar man even snel te slim af denkt te zijn en een buitengewoon brutale wijze heeft gevonden om van hem af te komen, om vervolgens zelf het slachtoffer van haar eigen misleiding te zijn. Of een verhaal over de grootste held van Amerika, waarvan de overheid inclusief de president niet wil dat mensen ook maar iets van hem afweten: hoe lossen ze dat op? Het zijn vaak korte verhalen over bijzondere onderwerpen met een twist. Maar ze moeten je wel liggen. Als korte verhalen niet je ding zijn en je niet een fan bent van bijzondere concepten, dan denk ik dat je het beter bij de film kan houden.

Waar kan je dit boek kopen/downloaden?

In dit artikel staan links van affiliatie programma’s. Ik ontvang commissie op uw aankoop via de links. Dit kost u niets extra’s maar het steunt wel mijn website.